Dag 9: Vikingeiland Birka - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Pascal Cremers - WaarBenJij.nu Dag 9: Vikingeiland Birka - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Pascal Cremers - WaarBenJij.nu

Dag 9: Vikingeiland Birka

Door: Pascal

Blijf op de hoogte en volg Pascal

29 Juli 2011 | Zweden, Stockholm

Vanochtend ging al om 7 uur de wekker.
Dit met als reden dat we vandaag een bezoek gingen brengen aan de vikingen van Birka.
Na ons ontbijt sprongen we in de auto om vervolgens weer in Bro op de trein te springen naar Stockholm.
Hier moesten we 10 minuutjes wandelen naar de boot die ons naar Birka zou brengen.
Aangezien we onze kaartjes al een dag eerder hadden besteld, hoefden we niet achteraan de rij te sluiten maar mochten we meteen doorlopen de boot op.
Nadat de klunzige matrozen van Rederij Royal Stockholm uitgevogeld hadden hoe ze de bolderbelegging los moesten maken, gooiden ze de trossen los en voeren we af richting Birka.
De heenreis duurde ongeveer 1 uur en 45 minuten en onderweg vertelde onze 'host' Max ons van alles over de eilanden van Stockholm en omstreken.
Eenmaal aangekomen op Birka rende Vera als eerste naar de wc en daarna zijn we een bezoekje gaan brengen aan het museum van Birka.
Hier was een tentoonstelling te zien met de ondervindingen van de archeologen die onderzoek hebben gedaan naar Birka.
Vervolgens zijn we verder gelopen naar het nagebouwde vikingdorp waar je je eigen vikingbrood kon bakken en kon kijken hoe de vikingen zelf vermoedelijk leefden.
Ook lag er aan het dorp zelf een steiger met daaraan een aantal vikingschepen.
Tot slot was er de rondleiding van host Max die ons van alles vertelde over het eiland en Birka zelf.
Na deze tour zijn we weer terug richting de boot gelopen en vertrokken we weer naar Stockholm om uiteindelijk door naar onze camping in Bro te gaan.
Nadat we nog een filmpje gekeken hebben op Vera's laptop zijn we uiteindelijk weer in slaap gevallen.

Stukje informatie: Birka was de grootste vikingnederzetting van Zweden en was gelegen op het eiland Björkön in het Mälaren meer.
Birka werd in het jaar 790 gesticht door een vikingkoning.
Zelf had hij zijn verblijf in Hovgarden, dat aan de overkant op het eiland Adelso gelegen was.
Het eiland Björkön is voor het grootste deel onderdeel van Unesco werelderfgoed en tot op de dag van vandaag worden er nog onderzoeken gedaan naar het vroegere Birka.
voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Birka_en_Hovg%C3%A5rden

• 30 Juli 2011 - 20:11

Margaret:

Klinkt interessant, die Vikingen!