Dag 2: Vyssi Brod - Reisverslag uit Horní Planá, Tsjechische Republiek van Pascal Cremers - WaarBenJij.nu Dag 2: Vyssi Brod - Reisverslag uit Horní Planá, Tsjechische Republiek van Pascal Cremers - WaarBenJij.nu

Dag 2: Vyssi Brod

Door: Pascal

Blijf op de hoogte en volg Pascal

15 Juli 2012 | Tsjechische Republiek, Horní Planá

Onze slaap werd 's ochtends bruut verstoord door het vroege ochtend leven van de Tsjechische bevolking. Het leven begint hier al om 7uur 's ochtends, en dus was het blijkbaar niet meer dan normaal dat rond een uur of 8 een grappenmaker de beplanting van de camping te lijf ging met een bosmaaier. Na een half uur lawaai maken dachten we ons weer om te kunnen draaien, toen onze tweede wekker ging: De trein van de Boheemse omgeving. Aangezien ze in deze omgeving geen spoorwegovergangen met bewaking kennen, laten de treinen hier bij iedere overgang een geluidssignaal horen. Niet bepaald zacht kan ik je vertellen! Maar goed, na ook dat trauma te hebben overwonnen werden we uiteindelijk tegen half 12 opnieuw wakker. We kleedden ons aan, aten ons ontbijt en stapte vervolgens in de auto om naar het dorp te gaan. Hier bezochten we, gezellig met z'n tweeën onder de paraplu tegen de harde regen, het lokale kermismarktje. Na hier ongeveer een uurtje rond te hebben gelopen schoven we aan tafel bij het restaurant van gisteren om een kop thee te drinken. We bepaalden wat we vandaag verder gingen doen en besloten om richting het plaatsje Vyssi Brod te gaan. Hier was een oud klooster dat volgens de reisgids het bezichtigen waard was.
De rondleiding door het cistercienzer klooster was helaas volledig in het Tsjechisch en de enige vertaling die we hadden was een a4’tje met een beknopte beschrijving per kamer, dus veel van het hele verhaal hebben we niet meegekregen. Wel was de bibliotheek van dit klooster erg indrukwekkend.
Met veel versieringen en erg onhandig grote boeken. Op de terugweg naar huis zijn we nog bij een plaatselijke supermarkt gestopt. Hier hebben we wat boodschappen gedaan voor het avondeten.
We schrokken ons bijna dood van de lage prijs van 3,40 euro voor een pakje grillworst, een pak Jus d’Orange en 3 flessen Kozel bier van ieder een halve liter. Dat is dus absoluut geen geld voor anderhalve liter lekker bier, vlees en een pak sap! Terug op de camping maakte we ons avondeten (pasta met grillworst) klaar en schoven vervolgens tegen 18.30uur aan tafel. Als toetje haalden we een ijsje. Vera was vervolgens een half uurtje verkocht aan de Trampoline van de camping, terwijl Pascal op de wc zijn welverdiende behoefte ging doen =). Vlak voor het slapen gaan nog een spelletje kaarten gespeeld en dit dagverslag zitten tikken. Helaas viel het internet halverwege het verslag uit en moesten we opnieuw beginnen in word. Voor diegene die met smacht hebben zitten wachten op ons tweede verslag: onze excuses dus voor de vertraging!

Voor de bierdrinkende thuisblijvers:
Gambrinus pils en Kozelbier zijn aanraders! (mocht je je eens toevallig in Tsjechië bevinden)

• 16 Juli 2012 - 18:36

Jan:

jammer dat jullie niet konden uitslapen
    zoals je dit graag had willen doe
    en pascal er zijn zeker te weten nog wel wat meer biertjes die jij lekker vindt